Wanneer je effectief aan de slag wil met oplossingsgericht werken, dan is dat geen tool of methodiek die je even bovenhaalt. Het is een mindset die je je eigen maakt. Wanneer iemand naar ons komt met een probleem of je wil dat zaken anders lopen dan ze nu zijn, hebben we vaak de neiging om te zoeken naar een snelle oplossing door de oorzaak weg te nemen of door de cliënt zijn of haar gedrag te laten veranderen.
Bij oplossingsgericht werken probeer je aan te sluiten bij de sterktes van de cliënt en wat deze al goed doet, in plaats van aandacht te besteden aan de belemmeringen. Door tijdens de vormingsdagen onderling te oefenen, konden we zelf aanvoelen welk effect het heeft om op een oplossingsgericht te kijken naar problemen.
Enkele concrete voorbeelden die helpen om anders te kijken:
- Hoe ziet de situatie eruit als ze opgelost is of goed genoeg is?
- Wat heb jij gedaan waardoor het toen wel goed liep? En wat nog?
- Maar --> En tegelijkertijd
- Wat zou je kunnen doen? --> Wat ga je doen?
- Iedereen heeft de capaciteit tot oplossingsgericht denken. Weglopen uit een situatie is ook een oplossing voor die persoon op dat moment. Misschien niet de meest correcte oplossing, maar dan is het aan ons om mee na te denken over andere opties.’
- Pas op met persoonscomplimenten en gebruik liever procescomplimenten. Persoonscomplimenten scheppen verwachtingen en leggen druk op de cliënt. Zeg bv niet "jij bent een goede tekenaar", en wel "deze tekening is heel goed gelukt."