Het verhaal begint wanneer enkele contextbegeleiders deelnamen aan een ingroeitraject Nieuwe Autoriteit (NA) bij de collega’s van Bijzondere JeugdBijstand (BJB). Ze werden nieuwsgierig en wilden ontdekken of Nieuwe Autoriteit iets kon betekenen voor zwangeren en voor ouders van baby’s, peuters en kleuters. Want die opstandige pubers uit de BJB waren toch ooit vroeger schattige baby’s geweest? Zou Nieuwe Autoriteit jonge ouders nu al kunnen inspireren en een stevige basis leggen voor later?
De collega's kregen het mandaat om dit in de residentiële gezinswerking (RGW) verder uit te zoeken en gaandeweg de andere afdelingen hierbij te betrekken. Ze zagen al snel dat Nieuwe Autoriteit goed past bij Signs of Safety en Family Finding waarmee ze al werken en dat het aansluit bij de kijk op veilige gehechtheid tussen ouders en kinderen.
De hoop voor de gezinnen is dat door te werken vanuit Nieuwe Autoriteit
- de begeleiders een veilige haven zijn voor ouders en kinderen om te kunnen bijtanken, dat de begeleiders duidelijkheid bieden en waakzaam toezien op de veiligheid van de kinderen.
- ouders bereiken dat kinderen zich veilig, verankerd en onvoorwaardelijk graag gezien voelen.
- ouders handvatten hebben om op te voeden, dat ze grenzen kunnen stellen aan hun kinderen zonder een strijd aan te gaan. Dat ze kunnen blijven staan zonder te willen winnen.
We willen ook alternatieven vinden voor het straffen en belonen van (kleine) kinderen én meer in overeenstemming met onze begeleidingsvisie reageren wanneer cliënten de regels van ons verblijfs-en begeleidingskader niet respecteren.
Het team slaagde erin om aan de hand van het basisboekje van Haim Omer (Nieuwe Autoriteit voor ouders. Opvoeden op basis van veilige verbinding, waakzame zorg en geweldloos verzet) opdrachten voor te bereiden voor een themavoormiddag Nieuwe Autoriteit. We dachten samen na hoe Nieuwe Autoriteit past binnen de visie van het CIG en bij andere modellen die we ondertussen al kennen.
Voor RGW zit de werkbare kern van NA in de vijf ankervaardigheden van ouders. Deze beschrijven wat ouders kunnen doen om een veilige verbinding te bevorderen. De cirkel van veilige gehechtheid is hierbij een passend beeld. We konden deze ankervaardigheden vlot vertalen naar ouders van heel jonge kinderen.
De 5 ankervaardigheden zijn:
- Structuur aanbieden en regels stellen: ik ben je ouder en dus ben ik ervoor verantwoordelijk dat er regels zijn. Ik ben een veilige haven.
- Aanwezig zijn en waakzame zorg bieden. Ik ben je ouder en dus ben ik er en blijf ik hier. Ik vind je belangrijk. Als het gevaarlijk wordt, let ik op en waar nodig grijp ik in, want dit is mijn taak.
- Zelfcontrole en de-escalatie, uitgesteld reageren. Ik ben je ouder en dus beheers ik mezelf, hou ik mezelf onder controle wanneer ik boos, angstig of teleurgesteld ben.
- Ondersteuning inroepen: Ik ben je ouder en dus vraag ik aan anderen om me te ondersteunen zodat ik er zekerder kan staan als ouder.
- Alternatieven voor straffen en belonen bedenken : Ik ben je ouder en dus wil ik dat je zelfstandig en onafhankelijk kan zijn. Daarom zoek ik met jou een manier om dit te bereiken. Wanneer het rustig is, wil ik met jou over het probleem praten en samen een oplossing zoeken. Ik wil duidelijk blijven over de grenzen die ik stel. Wanneer ik aangeef dat je over grenzen gaat, wijs ik je niet af. Ik probeer niet te winnen.
Daarna onderzochten we hoe we als afdeling een veilige haven voor ouders en kinderen kunnen zijn door zelf deze ankervaardigheden doelgerichter in te zetten naar ouders en naar kinderen. Want we zien dat ouders soms eerst zelf opnieuw moeten verankeren. We stonden ook stil bij de specifieke noden van minder goed geankerde kinderen.
Toen het team een jaar aan de slag was met de methodiek, informeerden we de andere afdelingen over onze resultaten met de warme uitnodiging om mee te denken. Want samen kunnen we meer bereiken om Nieuwe Autoriteit in de concrete begeleiding van ouders en kinderen te vertalen. Zo willen we bereiken dat gezinnen na hun traject in het CIG versterkt uit onze haven kunnen vertrekken met een extra zeil op hun bootje.